psycho-1

Sunday, July 01, 2007

PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE JAKO OBOR PSYCHOLOGIE

Pedagogická psychologie je vědní disciplína na pomezí pedagogiky a psychologie. Řeší otázky
týkající se především psychických vlastností, stavů, obsahů a procesů osobnosti.
Pedagogická psychologie se nezabývá problematikou psychických vlastností, stavů, obsahů a procesů osobnosti na nějaké blíže neurčené, obecné rovině. Liší se od psychologie tím, že vidí uvedenou problematiku v jejích pedagogických souvislostech, řeší je vzhledem k realizaci výchovných a vzdělávacích cílů.
Ve vývoji pedagogické psychologie jako vědní disciplíny, lze vymezit 3 období:
1.období je charakteristické přesvědčením psychologů, že vědecká psychologie se dobrala celé řady
poznatků, jichž by si měla pedagogická veřejnost povšimnout. Žádali od psychologů, aby provedli
určitý výběr témat z oblasti psychologie, odpovídající svým obsahem a zpracováním potřebám
učitelů a vychovatelů
2.období se vyznačuje překonáním situace, kdy psychologové jenom nabízeli bohatství svých závěrů.
V tomto období se pedagogická psychologie vymezuje jako relativně samostatná vědní disciplína.
3.období se prosazuje nyní. Odpovídá novému pojetí výchovy a vzdělávání jakožto systému
všestranného a harmonického utváření člověka pro jeho plný,zodpovědný a tvořivý život.