psycho-1

Monday, October 15, 2007

Osobnost

Formování a vývoj osobnosti je ovlivněn dědičností, prostředím i vlastní aktivitou. Realizuje se zráním (vnitřní biologičtí činitelé) a učením (souvisí s interakcí jedince a prostředí)  vývoj člověka je ovlivněn působením biologických, psychologických a sociálních faktorů.

Periodizace vývoje jedince: (ontogenetická psychologie)
DĚTSTVÍ – DOSPÍVÁNÍ - DOSPĚLOST
1.) prenatální období – (početí narození), zajištění některých psychických funkcí a reakcí
2.) novorozenecké období – ( 1 měsíc), kontakt s matkou
3.) kojenecké období – (1 rok), rychlý rozvoj, formování sociálních vztahů
4.) batolecí období – (3 let), jemná motorika, komunikace, odpoutávání se od matky
5.) předškolní věk – (vstup do školy), kooperativa, konstruktivita, formace svědomí
6.) mladší školní věk (12 let), počátky pohlavního dospívání, rozvoj myšlení, sociálních vztahů, sebepojetí, sebehodnocení
7.) pubescence (15 let), biologické, psychologické, sociologické změny
8.) adolescence (22 let), osamostatňování, rozvoj sexuality, volba povolání
9.) časná a střední dospělost (45 let), realizace pracovní činností
10.) pozdní dospělost (65 let), změna profesních vztahů, vrcholný profesní vývoj
11.) stáří – senium (smrt), změna osobnostních rysů – rozklad osobnosti