psycho-1

Friday, October 19, 2007

Lidská činnost

- v lidských činnostech probíhá vzájemné působení člověka a prostředí; základní druhy jsou:
hra – obsahem hry je radost z ní samotné , jejím prostřednictvím se dítě učí zvládat různé dovednosti, získávat informace
učení – poznávání světa, osvojování vědomostí, získávání zkušeností
práce – přispívá k uspokojování potřeb, k dosahování společných cílů
zájmové činnosti – relaxační, zábavná funkce, formují člověka
učení
-získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. Naučené je opakem vrozeného. Výsledkem učení je každá změna chování, prožívání, která má trvalejší charakter.

-rozlišujeme 4 druhy lidského učení:
1.) učení poznatkům – osvojování vědomostí a informací
2.) senzomotorické učení (smyslově pohybové) – rozvíjí senzomotorické dovednosti
3.) učení intelektovým schopnostem – učení se metodám řešení problémů, rozvíjí myšlenkové procesy a intelekt
4.) sociální učení – člověk se učí žít mezi lidmi, začlenit se do společnosti
- výsledky lidského učení
vědomosti – soustavy představ a pojmů, které si člověk osvojuje
dovednosti – dílčí psychické předpoklady pro vykonávání určité činnosti
-senzomotorické, intelektové, sociální
návyky a postoje – dílčí psychické předpoklady, které pobízejí člověka v určité situaci k určitému chování
Výsledky učení závisejí na postupu při učení – na metodě učení, výsledcích učení předchozího, na motivaci , na rysech a vlastnostech jedince a na vnějších podmínkách. Chyby přispívají ke správnému osvojování činností. Odměny a tresty.