psycho-1

Sunday, September 24, 2006

Školní zátěžové situace:

• Primárně se týká žáka jako jednotlivce nebo skupiny žáků
• Vyskytuje se ve škole nebo těsně se školou souvisí
• Má různorodé zdroje (vnější/vnitřní, žákem ovlivnitelné/neovlivnitelné, stabilní/nestabilní…)
• Působí dlouhodobě, krátkodobě, spojitě, přerušovaně
• Je aktuální (funguje reálně), je potenciální (funguje jako hrozba)
• Mívá trojí podobu: obvyklých požadavků, nároků nebo závažnější výzvy nebo dokonce ohrožení bio-psycho-sociální sféry žáka
• Bývá provázena nepříjemnými nebo negativními psychickými stavy žáka
• Mívá dvojí účinek: buď se její působení postupně kumuluje, až dosáhne kritické hranice, anebo představuje momentální nápor na žáka
• Dá se hodnotit objektivně, ale mnohem důležitější je, jak ji vnímá, prožívá a hodnotí konkrétní jedinec