psycho-1

Thursday, July 26, 2007

pojem ( Pedagogický slovník ) – zobecněná představa o něčem vyjádřená jedním či více výrazy

Význam pojmového učení spočívá v tom, že si jedinec osvojuje pojmy a vytváří logické operace.

4.Učení řešení problémů

Je to druh učení, neboť úspěšný pokus řešit problém vede ke změně jednání učícího se. Mnozí autoři ho považují za nejsložitější druh učení ( opakem je podmiňování ). Tato složitost souvisí s tím, že pro jeho uplatnění je potřebná velká účast vyšších mentálních procesů ( myšlení ).Řešení problémů lze charakterizovat jako samostatné odhalení vztahu, proncipu ( pravidla ) mezi předměty nebo pojmy.

5 základních etap řešení problémů:

1. stav nejistoty,frustrace
2. identifikace problému
3. hledání faktů a formulace hypotézy
4. ověřování hypotézy
5. dokazování a aplikace správného řešení

rozdíl úloha a problém: úloha - situace, kdy člověk chce dosáhnout cíle a ví jak na to
problém – ví cíl, ale nezná cestu k řešením