psycho-1

Monday, August 13, 2007

Typologie osobnosti učitele

( W.O.Doring )

a) ideový ( náboženský ) – chce žáka vychovávat podle vlastních představ, charakterově je uzavřený,
vážný, žákům se jeví jako nudný, beze smyslu pro humor
b) estetický – fantazie a cit převažují nad racionální činností, žáka se snaží formovat podle svých
představ jako nezávislého jedince
c) sociální – zaměřuje se na třídu jako celek, k jednotlivcům je spravedlivý, nejvýraznější vlastností
je jeho trpělivost, která nahrazuje některé nedostatky v jeho psychice ( nedostatek fanta-
zie ), vychovává žáky pro potřeby společnosti, bývá oblíben, má ale malou autoritu
d) teoretický – je zaměřen spíše na vyučovací předmět než na žáka, neusiluje o všestranný rozvoj
osobnosti žáka, ale o vštěpování vědomostí, o rozvoj žáka po stránce intelektuální, mezi
žáky bývá oblíben, mívá autoritu
e) ekonomický - zaměřuje se na ekonomičnost vyučovacího procesu, na dosažení optimálních
výsledků při výuce při vynaložení minimálního úsilí s použitím vhodných metod, není
většinou žáky oblíben, spíše obdivován
f) mocenský - prosazuje svoji osobnost na úkor kladného vztahu učitel - žák, je spokojený, jestliže
se ho žáci obávají, bývá nespravedlivý, používá tresty, potlačuje jakoukoliv aktivitu žáků