psycho-1

Friday, August 10, 2007

Dimenze řízení

vnitřní faktor toho, jak bude učitel skupinu řídit

a) autokraticky – učitel preferuje příkazy, zákazy, nařízení, tvoří se psych.závislost na tom, kdo
skupinu řídí, to vede k vysoké kázni a docela dobrým výsledkům, ale také ke
strachu a ke stresu, blokuje se diskuse, může nastat i tzv. halo efekt
b) liberálně ( volně ) – většinou lidé, kteří rezignovali na učitelskou činnost, je to druhý extrém,
velká nekázeň a nízká pracovní výkonnost, každý si dělá, co chce
c) demokraticky ( sociálně-integrovaně ) – vedení skupiny přes komunikaci, nedávají se příkazy,
ale návrhy na práci, vede to k samostatnosti, nezávislosti na učiteli

Děti nejlépe hodnotí postup sociálně integrační. Dávají dále většinou přednost slabému řízení před autokratickým, přitom však projevují nespokojenost se slabým ( volným ) řízením v tom smyslu, že nezajišťuje potřebnou organizaci společné činnosti, takže skupina nedosahuje výsledků, kterých chtěla dosáhnout ( Čáp )