psycho-1

Wednesday, August 01, 2007

HODNOCENÍ UČEBNÍHO VÝKONU ŽÁKA

Hodnocením rozumíme přisuzování určité hodnoty nějakému výkonu nebo vlastnosti člověka ve srovnání s normou, cílem, ideály, vzory, požadavky ). Je procesem, který určuje, jak druhého člověka vnímáme, jak se k němu chováme.
Proces hodnocení
Vlastnímu hodnocení předchází poznávací fáze, která umožní získat o druhém člověku nějaké informace. Pak následuje vlastní hodnocení. Klíčem pro něj je určitá norma – tělesná, zsravotní nebo sociální.

Účinky hodnocení

a) fyziologické reakce – změny oběhu krve, srdeční činnosti, zažívání apod.
b) psychické reakce – změny v sebehodnocení a sebepojetí, změny v aspirační úrovní apod.
c) sociální reakce – změny ve vztahu hodnoceného k lidem, směrování k určitému typu chování

Funkce hodnocení

a) informační fce – poskytuje informace o žákovi, o jeho úspěších a neúspěších
b) diagnostická fce – pomáhá odlišit žáky slabé, průměrné a nadprůměrné
c) motivační fce – může aktivizovat, vést ke zlepšení učení a chování
d) řídící fce – podává učiteli přehled o úspěšnosti metod a postupů vyučování
e) didaktická fce – vede ke zlpřesňování, korekci a upevňování vědomostí
f) výchovná fce – má vliv na rozvoj psychickách procesů, stavů a vlastností
g) sebehodnotící fce – vede u žáka k upřesnění představy o sobě
h) kontrolní fce – umožňuje kontrolu efektivity učení a chování