psycho-1

Friday, August 10, 2007

DIMENZE UČITELOVA JEDNÁNÍ V PEDAGOGICKÝCH SITUACÍCH

1. Dimenze sociemocionální

- citově laděný příklon, nebo odklon vyučujícího od dané osoby či skupiny

Přehled škál:

a) reverzibilní – v očekávání učitele je, že jak se bude chovat on k žákům, budou se oni chovat
k němu ( volí takové formy jednání, které žáka nedevalvují, respekt jejich
rychlosti )
b) ireverzibilní – učitel očekává, že práva, které má učitel vzhledem k žákům, nemají oni vůči
němu ( dbá na dodržování forem komunikace )
c) oceňující – pedagog více oceňuje to pozitivní, snaží se rozvíjet, je trpělivý
d) podceňující – dopředu předpokládá, že jedinci selžou, není vstřícný a trpělivý ( vede to k
negativní motivaci )
e) porozumění – důležitá je schopnost empatie ( vcítit se do druhého ), tvoří se zkušeností
f) neporozumění – chápe studenty jen jako předmět své činnosti