psycho-1

Wednesday, October 11, 2006

Interakce učitel – žák, žáci a rodiče jako zdroj zátěže

Žáci mají rádi, když se ve třídě „něco děje“ a proto si často sami vytvářejí svoje události, aby se povyrazili.jde o školní situace, kdy jsou žáci současně aktéry i diváky – jedná se např. o škádlení, hecování, provokování. Zmíněná dění se pak mohou rozšířit i do hodin vyučování. Vzniká tak situace plná napětí, nejistoty a zátěže pro obě strany. Žáci zkouší co udělá učitel a učitel zkouší jak reagují žáci. Jedná se o tzv. skupinové zvládání zátěže. Bylo popsáno několik situací, jedna z nich se dá nazvat jako testování nového učitele. Obvykle začíná nejodvážnější a nejvlivnější žák ve třídě. Učitel se mu snaží ukázat svoji autoritu, napomíná jej, trestá. Stupňující se postihy za nevhodné chování plní fci oboustranného vymezení pozic. Provokující žák nemá vůči třídě co ztratit, znevažování a trestání učitele mu jeho pozici ve třídě uplatňuje.